Müzik Eğitimi Doktora - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 4
Azami Süresi (Yıl) 6
Kontenjanı
Staj Durumu Yok
Mezuniyet Unvanı Doktora
Program İçeriği
GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI
MÜZİK  EĞİTİMİ BİLİM DALI
DOKTORA PROGRAMI
  
 
Kuruluş:
2007-2008 öğretim yılından itibaren Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalımız, Yüksek Lisans Programı’na Doktora Programı’nı da eklemiştir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılı itibari ile 22 doktora mezunu ve 32 aktif öğrenci ile müzik öğretmenliği alanında Türkiye’nin önde gelen doktora programlarından biridir.
 
Amaç:
Müzik Eğitimi Doktora programının temel amacı, uluslararası ve ulusal ölçekte müzik eğitimi disiplinine katkı sağlayacak bir yaklaşım ile çağdaş ve güncel teknikler çerçevesinde özgün araştırmaları yürütebilen ve bu araştırma sürecini bilimin temel ilke ve prensipleri kapsamında gerçekleştirebilen müzik eğitimi araştırmacıları yetiştirmektir. Bu doğrultuda; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olguları tarafsız ve geniş bir bakış açısı ile inceleyerek yorum yapma, yeni sentezlere ulaşmak için gerekli analiz süreçlerini tespit etme ve yürütebilme yeteneği kazandırmaktır. Bu sürecin neticesinde hazırlanan doktora tezinin, araştırma ve yayın etiği prensipleri çerçevesinde; bilime yenilikler getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
 
Hedef:
Müzik Öğretmenliği Anabilim dallarında ihtiyaç duyulan bilimsel ahlak ve etik prensiplerini ilke edinmiş, nitelikli, alanında yetkin, program amaçlarına uygun, müzik eğitimi araştırmalarını başarılı bir biçimde yürütebilen, gerekli donanımları kazanmış öğretim elemanı gereksinimlerine yanıt verebilmek ve nitelikli yetişmiş eleman sayısını arttırmak hedeflenmiştir.
 
Vizyon:
Ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeler temel alınarak, müzik eğitim-öğretim sürecinde kaliteyi arttırmada etkili olabilecek yeni yöntem-teknikler araştırmak ve geliştirmek, müzik öğretmenlerinin meslek öncesi yetiştirilmesi ve profesyonel gelişimleri ile ilgili araştırmalar yapmak, okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde verilen müzik eğitiminin geliştirilmesi için çalışmalarda bulunmak, özel eğitimde müzik eğitimine yönelik araştırmalar yapmak, karşılaştırmalı eğitim çerçevesinde uluslararası müzik eğitimi yaklaşımları ile ülkemizdeki örnek uygulamaları derinlemesine analiz ederek müzik öğretimi program geliştirme çalışmalarında bulunmak, öğretim programlarının geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve yeniden düzenlenmesi ile ilgili çalışmalar  yapmak, disiplinler arası çalışmaları gerçekleştirebilmek, müzik eğitimi teknolojileri kapsamında güncel gelişmeleri eğitim-öğretim ortamındaki yeri ve etkili kullanımı ile ilgili çalışmalarda bulunmak, açık fikirli, yenilikleri takip eden,  araştırma yöntem ve tekniklerini uygun bir biçimde kullanan, alan öğretimi ve icrasında yetkin, açık müzik öğretmeni ve müzik eğitimi araştırmacıları yetiştirmek hedeflenmektedir.
 
Misyon:
Müzik Eğitimi doktora mezunlarını; üniversitelerin lisans ve lisansüstü programlarında öğretim elemanı kadrolarına; Millî Eğitim Bakanlığının Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme, Temel Eğitim, Ortaöğretim Genel Müdürlükleri vb. çeşitli birimlerinde araştırma, program, denetim ve yönetim görevlerine hazırlamak hedeflenmektedir.
 
Program Öğrenme Çıktıları:

1. Doktora yeterliliklerine dayalı olarak müzik eğitiminin çağdaş ve ileri düzeydeki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
2. Müzik eğitimi alanındaki çalışmalarda, araştırma yöntem ve tekniklerini uygun bir biçimde kullanır.
3. Müzik eğitimi araştırmalarının yürütülmesi sürecinde bilimsel ahlak, araştırma ve yayın etiği ilkelerine temel alır.
4. Alan çalgı ve ses icrasının öğretimine yönelik güncel ve çağdaş yaklaşımları uygular.
5. Alan çalgı ve ses performansına yönelik bireysel ve toplu etkinliklerde nitelikli icralar yapar.
6. Müzik eğitimi araştırmalarında, uluslararası ve ulusal literatürü ilgili veritabanları, kütüphane vb. araçları yeterli düzeyde kullanabilir.
7. Uluslararası müzik eğitimi program ve yaklaşımlarını karşılaştırmalı bir biçimde analiz eder ve yeni yaklaşımlar ortaya koyar.
8.İlgili alanlarda çalışmaları olan akademisyenlerin; eğitim, araştırma ve danışmanlık potansiyellerini etkin olarak kullanabilecekleri bir ortam sağlar.
9. Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
10.  Türk müzik eğitimi ve kültürünün gelişim evrelerini analiz eder ve güncel yaklaşımlar ile sentez yapabilir.
11. Müzik öğretim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanır.
12. Müzik eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir.
13.  Müzik ve müzik eğitimi ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir, uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
14.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçler


Bölüm Başkanı
Prof. Cemal YURGA
Tarihçe
2007-2008 öğretim yılından itibaren Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalımız, Yüksek Lisans Programı’na Doktora Programı’nı da eklemiştir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılı
Kazanılan Derece
Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi alanında doktora diploması verilir.
Kabul Koşulları
Doktora programına başvurabilmek için adayların, bir lisans veya yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli Fakültelerin lisans diplomasına sahip olmaları gerekir.Lisansüstü programlara başvuracak adayların ALES’ten en az 55 puana, ÜDS’den en az 55 veya Üniversiteler arası Kurulca eşdeğerliği kabul edilen bir sınavdan bu puana eşdeğer bir puan alması gerekir.
Üst Kademeye Geçiş
-
Mezuniyet Koşulları
MADDE 27 – (1) Doktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi ile
kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili
derslerini başarıyla tamamlayamayan veya genel not ortalaması yüzlük sistemde 75’in altında kalan öğrencinin ilgili
enstitü yönetim kurulu kararı ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin ilgili enstitü
yönetim kurulu kararı ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi
içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli
kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans
diploması verilir.
MADDE 28 – (1) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi
bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, en az bir seminer,
yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14 ders, iki seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak
üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(2) Doktora eğitimine kabul edilen adaylar, ilgili Anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, derslerin en çok iki tanesini yüksek
lisans dersleri arasından seçebilir. Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
(3) Öğrencinin farklı Anabilim/Anasanat dallarından, farklı enstitülerden ve üniversitelerden ders alması
durumunda alacağı dersler, ilgili Anabilim/Anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
kesinleşir. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.
(4) Yüksek lisans eğitimi esnasında alınmamış ise, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği
konularını içeren en az bir dersin alınması zorunludur.
(5) Ders süresi 45 dakikadır.
MADDE 29 – (1) Tez danışmanı, seminerleri yürütmekle yükümlüdür. Öğrenci, en az bir seminer vermek
zorundadır. Seminerin sunulacağı yer ve zaman Anabilim/Anasanat dalı başkanlığı tarafından enstitüye bildirilir ve en
az on gün önce ilan edilir. Seminer çalışması kredisiz olup öğretim elemanlarının ve lisansüstü öğrencilerinin
izlemesine açıktır. Sunulan seminer, tez danışmanının görüşü alınarak Anabilim/Anasanat dalı başkanlığının
belirleyeceği üç kişilik jüri tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Seminerden başarısız olunması
halinde öğrenci izleyen ilk yarıyılda seminerini tekrarlar. Sonuç, seminer raporunun bir sureti ile birlikte bir tutanakla
Anabilim/Anasanat dalı başkanlığı tarafından beş gün içerisinde enstitüye bildirilir.
(2) Yeterlik sınavında başarılı olan ağız, diş ve çene cerrahisi anabilim dalı doktora programı öğrencilerinin tez
savunma sınavına girebilmeleri için Anabilim dalı başkanlığınca belirlenen rotasyonlardan en az dördünü yapmaları
zorunludur
MADDE 30 – (1) Zorunlu derslerden ve seminerlerden başarılı olan, zorunlu kredilerini tamamlayan öğrenci
yeterlik sınavına girer. Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Yeterlik sınavının yapılacağı
yer ve zaman Anabilim/Anasanat dalı başkanlığı tarafından en az on beş gün önce enstitüye bildirilir. Doktora yeterlik
komitesi, sınav jürisinin önerilerini, öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek,
öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar Anabilim/Anasanat dalı başkanlığınca
yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir. Sınavın sözlü kısmına dinleyiciler katılabilir.
Doktora yeterlik sınavının yapılmasında yazılı kısımda en az iki gözetmen bulunur. Kullanılan sınav kâğıtları enstitü
onaylı ve jüri imzalı olmalıdır. Yeterlik sınavında yazılı sınavını başaramayan öğrenci sözlü sınava giremez. Yazılı ve
sözlü sınavda geçerli not doktora derslerindeki başarı notudur.
(2) Doktora yeterlik komitesi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam
kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir.
(3) Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılda, lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenci ise en geç yedinci yarıyılda yeterlik sınavına girer.
(4) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar
sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile ilişiği kesilir.
MADDE 31 – (1) Tez izleme komitesi belirleme esasları şunlardır:
a) Yeterlik sınavında başarılı bulunan her doktora öğrencisi için, Anabilim/Anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu kararı ile yeterlik sınavını takip eden bir ay içinde, üç öğretim üyesinden oluşan bir tez izleme
komitesi oluşturulur. Komitede, tez danışmanından başka, ilgili Anabilim/Anasanat dalından bir üye ve
Anabilim/Anasanat dalı dışından bir üye yer alır. İkinci tez danışmanı tez izleme komitesi içinde yer alamaz, ancak
dilediği takdirde komite toplantılarına katılabilir. İlgili Anabilim/Anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
b) Tez izleme komitesi Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kez olmak üzere yılda iki kez
toplanır. Toplantı tarihi, tez danışmanının da görüşü alındıktan sonra Anabilim/Anasanat dalı başkanlığınca
belirlenerek toplantı tarihinden en az bir ay önce ilgili enstitüye bildirilir ve enstitü tarafından ilan edilir. Tez izleme
komitesi üyesi, incelediği tez gelişim raporu ile ilgili görüşünü yazılı olarak ilgili Anabilim/Anasanat dalı başkanlığına
bildirebilir. Anabilim/Anasanat dalı başkanlığı bu raporları süresi içinde ilgili tez izleme komitesi üyelerine ulaştırır.
Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı yer alır. Öğrencinin
tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tez gelişim raporu ve ilgili evrak, on beş
gün içerisinde enstitüye gönderilir. Komite tarafından üst üste iki kez, aralıklı olarak ise üç kez başarısız bulunan veya
üst üste iki kez, aralıklı olarak üç kez, süresinde tez gelişim raporu vermeyen öğrencinin ilgili enstitü yönetim kurulu
kararı ile ilişiği kesilir.
MADDE 32 – (1) Tez önerisi kabul esasları şunlardır:
a) Yeterlik sınavını başaran öğrenci en geç altı ay içerisinde yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma
planını kapsayan tez önerisini, sözlü savunmadan en az on beş gün önce tez izleme komitesi üyelerine verir. Tez
önerisi komite önünde sözlü olarak savunulur. Tez izleme komitesi tez önerisinin kabul veya reddine salt çoğunlukla
karar verir. Bu karar, Anabilim/Anasanat dalı başkanlığınca savunmayı izleyen üç gün içinde enstitüye bir tutanakla
bildirilir.
b) Tez önerisi reddedilen öğrenciler, yeni bir danışman ve tez konusu seçme hakkına sahiptirler. Bu durumda
yeni bir tez izleme komitesi oluşturulabilir. Programa aynı danışman ile devam etmek isteyen bir öğrenci tez önerisi
savunmasını izleyen üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren bir öğrenci ise altı ay içinde tez önerisi
savunmasına tekrar alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile
ilişiği kesilir.
c) Tez önerisi savunmasına, enstitü yönetim kurulunun geçerli sayacağı bir mazereti olmaksızın (a) bendinde
belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız sayılarak tez önerisi reddedilir.
MADDE 33 – (1) Doktora tezi kabul esasları şunlardır:
a) Doktora tezinin bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme veya bilinen yöntemi yeni bir alana
uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
b) Doktora öğrencisi tez savunma sınavına en az üç defa tez gelişim raporu sunup, en az ikisinde başarılı olmadan
giremez. Öğrencinin en az bir adet bilimsel makalesinin ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmış veya
yayıma kabul edilmiş olması doktora tez savunmasına girme şartı olarak aranır.
c) Öğrenci, ilgili enstitü tez yazım kılavuzuna uygun şekilde hazırlanmış, ciltlenmemiş yedi adet taslak tez ve
intihal programı raporu ile birlikte ilgili Anabilim/Anasanat dalı başkanlığı aracılığı ile bağlı bulunduğu enstitüye
başvurur.
ç) Doktora tez jürisi, Anabilim/Anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile atanır.
Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyelerinden ve en az ikisi başka bir yükseköğretim
kurumunun aynı Anabilim/Anasanat dalından olmak üzere beş asil, iki yedek üyeden oluşur. Aynı alandan öğretim
üyesinin bulunmaması durumunda, en yakın Anabilim/Anasanat dalından öğretim üyesi/üyeleri görevlendirilir.
d) Jüri üyeleri tezi teslim aldıkları tarihten itibaren yirmi günden az olmamak üzere en geç otuz gün içinde enstitü
yönetim kurulunca belirlenen yer ve zamanda öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve
bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav, akademik elemanların izlemesine açıktır, ancak katılanlar soru
soramaz ve jürinin değerlendirmesi sırasında sınav yerinde bulunamazlar.
e) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir.
Bu karar, Anabilim/Anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile ilişiği kesilir.
Lisans derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde 27 nci
maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
f) İlgili enstitünün tez yazım yönergesine uygun olarak hazırlanmış ve tez savunma jürisi tarafından kabul edilmiş
tez, jüri üyelerince imzalanmış ve enstitü müdürü tarafından onaylanmış şekliyle en az üç nüsha olarak bir ay
içerisinde enstitüye teslim edilir.
g) Doktora tez savunması bir saatten az iki saatten fazla olamaz.
MADDE 34 – (1) Tez sınavında başarılı olan, gerekli koşulları yerine getiren ve doktora tezinin ciltlenmiş, jüri
üyelerince imzalanmış en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden
ve tezi enstitü yönetim kurulunca biçim yönünden uygun bulunan doktora öğrencisine, biçimi Senatoca belirlenmiş
doktora diploması veya diploma hazırlanıncaya kadar geçici mezuniyet belgesi verilir. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir. Enstitü müdürü ve Rektör imzasını taşıyan diploma
üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu Anabilim/Anasanat dalındaki programın onaylanmış adı bulunur.
(2) Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine
getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.
Azami süresinin dolması halinde ise ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e gönderilir.
Mezun İstihdam Olanakları
Bölümü bitiren öğrenciler alanlarında MEB veya YÖK’e bağlı kurumlarda Araştırmacı veya Akademisyen olarak istihtam edilebilmektedirler.
Ölçme ve Değerlendirme
%30 ölçme değerli 1 Vize sınavı ile %70 ölçme değerli 2 Final sınavı ile ödevlendirmeler ile yapılmaktadır.



https://obs.inonu.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?curSunit=876&lang=tr